SimpleJack 4x4

Tak toto je jedna z "cvičných" konstrukcí, která se dá zvládnou postavit za dva večery i se speciálním ovladačem v podobě HTC Diamond2. Chtěl jsem vyzkoušet, jestli je reálné řídit takové auto integrovaným GSenzorem (tříosý akcelerometr) . Ano jde to ! Směr a rychlost se ovládá pouze nakláněním telefonu, jednoduchá aplikace čte data ze senzoru (použito SDK GSenzor z webu http://www.vbnet.cz/blog-clanek--154-helicopter_moje_hra_pro_gsensor.aspx).


Kolečka a board jsou ze stavebnice Merkur, pohon obstarávají 4 serva HS-422 upravená pro kontinuální otáčení. Prořízení serv jsem použil Micro8xBT s Bluetooth modulem ConnectBlue, vše najdete na přiložených fotografiích. A aby to nebylo tak nudné, použil jsem trochu vysoce svítivých LED diod pro světlomety (ty jsou z rozebrané lampičky) , dvě červené jako brzdovou a čtyři oranžové na maják. Všechny světla lze ovládat dálkově skrze 4 digitální výstupy na Micro8xBT, jen je třeba dodat nějaký „výkonový“ spínač, pro jednoduchost jsem použil jen N-FET který diody spolehlivě ovládá. Přímo na výstupech Micro8xBT (ATtiny 2313) jsou zapojené pouze brzdová světla.


Jednoduchá aplikace napsaná ve VisualBasicu pak čte GSenzor telefonu a jednoduchým algoritmem údaje převádí na sled příkazů pro serva. Čtyřkolka se dá samozřejmě řídit i „Kuličkovým ovladačem“ pokud máte k počítači připojený JoyStick nebo GamePad, s ním je řízení přeci jen klasika.
Důležitá je i kalibrace signálu pro serva, serva jsou analogová a mají při změně napětí nebo teploty snahu „ujíždět“, s tím se musíte smířit.


Málem bych zapomněl na baterie, energii zajišťuje aku-pack z 5-ti AA článků ENELOOP které mají dostatek energie na dostatečně dlouhé řádění. Jediná nevýhoda může být to, že takovou baterii musíte nabíjet speciální modelářskou nabíječkou. Naproti tomu výhodou je samozřejmě to, že ENELOOPky jdou nabíjed v režimu „fast charge“ , (tyto konkrétně 2A) takže pokud akumulátor vybijete, můžete po hodině nabíjení opět vyrazit na trať :-)

 

Vyhledávání

Kontakt

Jiří Ježerský